انا المصري



أنا المصري اللي ظلمتموه كتير
وجعلتموه عدم من شيء ثمين
انا المصري المقهور وساكت
لا زراعة ولا صحة ولا تعليم
أنا المصري اللي شايل الهم
وخائف من مستقبل بدون عناوين
انا المصري اللي ضاع من زمان
بين ليالي سوده يزداد معها الأنين
انا المصري اللي قلبه مات
بعد ما حرمتموه من الحنين
انا المصري الشجاع الأصيل
اللي ما يهاب غدر السنين
انا المصري اللي ما تعب يوم ولا كَلْ
ولا فرط في إرث فرد من المصريين
أنا المصري اللي مكتوب على الجبين
قاهر الجبابرة والغاصبين المحتلين
انا المصري اللي ما يحب الضيم
ولا يحابي الفاسدين
انا المصري بكل فخر
اللي ما يطأطئ راسه عشان يعيش
ولا في يوم يكون مكسور العين
انا المصري فخر الحضارة
منهل الطب والعلم للعالمين
انا المصري صاحب الخلق الرفيع
يفدي بروحه الوطن والدين
انا المصري رجل المواقف
صلب ما يعرف اللين
انا المصري الشامة على الجبين
ما يجهله إلا الجاهلين
انا المصري اللي حفر قناة السويس
ودافع عنها بدماء الغاليين
انا المصري بوابة الوطن
يُكسر على أعتابه أيادي الطامعين
فرس وإسكندر الأكبر ثم البلطميين
وكمان الرومان الغازين
أنا المصري يا جاهلين
اللي هيفضل غُصة في أحلاق الحاقدين
انا الأهرام وأبو الهول والنيل
أنا الأرض الطيبة الحضن الحنون
أنا المصري رغم انف الحاقدين
جهلوا أو علموا لا يقللوا منا كمصريين
محمد كامل العيادي

Alayadi_2100@yahoo.com

تعليقات

  1. ماشاء الله أستاذ محمد
    جعلت الثقه ترجع بعدما فقدت الأمل فى كل المصرين

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

كم احتجت إليك اليوم يا أمي

أغار عليك!

يا الله رفعت اليك يدي !!!