أصل الحكاية!

 

إيه الحكاية وإيه أصلها؟
مين اللي يقدر يحكي لي عنها؟
مين اللي يعرف سرها؟
ويقول لي لأني تعبت من اللي حصل منها
مره يظلني ظلها وترويني وأشبع من حبها
ومره تعلو عليّ بأقدامها وأغرق في حقدها
ما بقتش عارف اقرب ولا أبعد عنها
ما بقتش عارف إيه الحكاية وفين أصلها
تُهت وتاه عقلي بعد ما أصيب من سمها
ليه يا دنيا دا أنا كنت بحب ودها
كنت واثق فيها لأني كنت بحبها
كان لها معنى في قلبي كنت بحسب إنني اصلها
كنت لما أشوف إساءة أُكذب نفسي وأصدها
سلمت روحي وكل حياتي لها
كنت بغني وانا حزين من أجلها
كنت بكتم جواي اساي عشان الحكاية يعلو أصلها
كنت بقول خليك شمعة من أجلها
أتألم وانا أذوب بحرق نفسي لها
عشان أنور الظلام اللي ممكن يؤذي فرحها
ويظهر الأعداء ومن يريد أذاها بوضوح أمامها
اعتليت بقدمي على فرحتي وراحتي ليعلو شأنها
والآن كبرت الحكاية ونسيت من ربها
وكفرت العشير ونكرته وحرقته بحقدها
الحكاية ضاعت وانتهى معاها أصلها
والعزاء هو انه لمن هو ربي وربها
إنا لله وانا اليه راجعون هو حسبي وحسبها
محمد كامل العيادي


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

كم احتجت إليك اليوم يا أمي

أغار عليك!

يا الله رفعت اليك يدي !!!