يا بلادي!!



يا بلادي بدي أشتكي لك عن شوقي لأرضك ولكل خليل
وشوقي للجد والجدة والعم والعمة والخالة والخال
والجار اللي كنت بشوفه في صلاة الصبح وبسمته كانت ترويني كل فال
نفسي أشوفه تاني وأملي عيوني بنورهم وحشوني ووحشني منهم السؤال
يا بلادي ليه تركتين للغربة والهم علي يميل
يا بلادي هو أنا مش أبنك ولا أنا عميل
يا بلادي كفاية كدا وتعالي خديني في حضنك
يا بلادي الهم كسر ظهري والناس هنا ما ينفعش منهم خليل
يا بلادي تعالي وشوفيني صدقيني مش هتعرفيني
هتشوفي بس الدمع نازل على خدودي والحزن في قلبي وهمي ثقيل
من غربة تاكل في عمري وخائف ما تمهلني أشم هواك العليل
وأموت وأدفن في تراب غير ترابك وأكون فوقه مثل تحته غريب ذليل
بلادي نفسي تسمعي صراخي وتأخذيني في حضنك وتنظفيني من الغربة بماء النيل
بلادي صوت نشيدك وطيورك كل يوم يصحي جروحي في قلبي العليل
وصورتك ما بتفارقني حتى في نومي يزيد معها الهوى والدمع مني يسيل
والله يا بلادي في عيني أبدا مالك مثيل
يا بلادي هِمي وخديني من هم الغربة وقصري دربي الطويل
يا بلادي أنا عايش واسمي عايش وفي الحقيقة ميت ما لوش أي ذكر
زي الخيل الأصيل
اللي عايش ببيت جاهل جهول كاتم صوت الصهيل
يا بلادي ما تحرمنيش اني اموت على ارضك
ما تحرمنش يصلي علىَّ الجنازة شعبك الاصيل
وقبلها استنشق ولو دقيقة هوائك العليل
بحبك يا بلادي وروحي لغيرك ما تميل
انتي الام والاب والاخ والزوج وكل خليل
بسرعة بالله عليكي خديني وانقذيني من غربتي والهم الثقيل
وامسحي دمعي بأيدك وخليني اسرح في بسمتك وهواكي العليل
محمد كامل العيادي
Alayadi_2100@yahoo.com

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

كم احتجت إليك اليوم يا أمي

أغار عليك!

يا الله رفعت اليك يدي !!!